Τα λίπη στην διατροφή μας……..

Τα λίπη είναι μια εμμονή των ανθρώπων και γενικότερα του δυτικού ανεπτυγμένου κόσμου από πολλές απόψεις. Αν και είναι σημαντικό να προσέξετε το πόσο λίπος θα πάρετε από την διατροφή σας, δεν πρέπει να προσπαθήσετε να αποβάλετε όλα τα λίπη από τη διατροφή σας. Επίσης θα πρέπει να προσέξετε και τι είδος λίπους θα πάρετε από την διατροφή σας. Μπορείτε να μην το ξέρετε, αλλά υπάρχουν πραγματικά καλά λίπη και κακά λίπη.

Μια δεκαπενταετής έρευνα αποκάλυψε ότι οι Κρητικοί ήταν οι υγιέστεροι ανάμεσα σε 12.000 ανθρώπους από επτά διαφορετικές χώρες, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονταν κάτοικοι της Φινλανδίας, της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ αλλά και κάτοικοι μεσογειακών χωρών. Η πρώτη υποψία ότι ορισμένα είδη λιπών, με πρωταγωνιστή το ελαιόλαδο, ενδέχεται να προλαμβάνουν ορισμένες από τις πλέον θανατηφόρες νόσους του δυτικού κόσμου, όπως οι καρδιοπάθειες και ο καρκίνος, γεννήθηκε στην ιατρική κοινότητα τη δεκαετία του ’60.

Οι επιστήμονες συμπέραναν ότι μια αλλαγή στη δίαιτα και μάλιστα με έμφαση στο είδος των λιπών που καταναλώνονται μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των θανάτων από στεφανιαία νόσο. Ακολούθησαν αρκετές παρόμοιες έρευνες που όλες επιβεβαίωσαν ότι υπάρχουν καλά και κακά λίπη. Όπως αναφέραμε και στο τμήμα των διατροφικών στοιχείων για τα λίπη της διατροφής, τα διακρίνουμε σε δυο ομάδες στα κορεσμένα λίπη και τα ακόρεστα λίπη. Τα καλά λίπη είναι τα ακόρεστα λίπη και παίζουν ουσιαστικό ρόλο στην καλή υγεία του οργανισμού. Μειώνουν τη χοληστερίνη στο αίμα και ελαττώνουν τον κίνδυνο για καρδιοπάθεια.

Τα ακόρεστα χωρίζονται και αυτά σε δυο κατηγορίες, στα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και στα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, από τα οποία αποτελείται το λάδι της ελιάς όχι μόνο δεν βλάπτουν αλλά επιπλέον προστατεύουν την καρδιά ενώ συνδέονται και με χαμηλότερα ποσοστά καρκίνου. Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, ονομάζονται και απαραίτητα λιπαρά οξέα χωρίζονται σε δύο υποομάδες: στα ω-6 λιπαρά οξέα και στα ω-3 λιπαρά οξέα. Τα απαραίτητα λιπαρά οξέα, τα οποία όχι μόνο ωφελούν τον οργανισμό αλλά θεωρούνται απολύτως απαραίτητα για τις διάφορες λειτουργίες του.

Όλο και περισσότερες ενδείξεις συνηγορούν ότι τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα έχουν όχι μόνο καρδιοπροστατευτικές ιδιότητες αλλά βοηθούν και σε άλλες ασθένειες, όπως φλεγμονές ή αυτοάνοσα νοσήματα. Γενικά θεωρείται ότι η καθημερινή πρόσληψη ω-3 λιπαρών οξέων δεν είναι επαρκής, γι’ αυτό η αμερικανική καρδιολογική εταιρεία (ΑΗΑ) συνιστά να γίνεται κατανάλωση ψαριών τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα. Τρόφιμα που περιέχουν καλά λιπαρά είναι αυτά που προέρχονται κυρίως από φυτικές πηγές όπως ελιές, δημητριακά, τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (με έμφαση στη γλιστρίδα), το ελαιόλαδο, το λινέλαιο, οι ξηροί καρποί και το λάδι σόγιας. Φυτικά λιπαρά που όμως είναι κορεσμένα δηλαδή κακά, είναι το λίπος του κακάο και το φοινικέλαιο.

Categories:

0 Comments

Leave a reply